Elena Kubičková
Hudba

Raga Shree: Elena Kubičková - esraj, Rahul Pophali - tabla





Raga Mian ki Malhar, tala rupak





Záznam koncertu z festivalu Theatrum Kuks (2015)





Ukázky z alba Hindustani ragas live (2013)

 Alap puriya  (3:32 min, 4.5 MB)
 Drut puriya  (3:35 min, 5.5 MB)

CD si můžete za cenu 250 Kč objednat na mailové adrese ekubickova@centrum.cz
Uveďte prosím své jméno a adresu, CD Vám budou doručena na dobírku v co nejkratším možném termínu (běžně cca do 5 pracovních dnů)
(k ceně CD je nutno přičíst poštovné cca 70 Kč)

Hindustani ragas liveHindustani ragas live

Rága Puriya

Hexatonická rága, vynechává 5. stupeň (1, 2b, 3, 4#, 6, 7)

Je známá od 17. století a dosud často hraná, má se hrát brzy po západu slunce, svou zvláštní melodikou navozuje náladu po setmění, přechod ze světla do tmy.

Po sólovém álápu, tr. 1, následuje desetidobá tála džaptál, tr. 2, téma začíná na 4. dobu

Druhá rytmická věta, tr. 3, má rytmickou strukturu tintálu na šestnáct dob, téma začíná na 12. dobu

laděno v D

Tabla sólo

Kombinace tradičního sóla s nápady tablisty, tr. 4

Rága Puriya Kalyan

Na cd se ocitly dvě příbuzné rágy. Tato je kombinací rág Puriya a Kalyan. V průběhu tří set let se proměňovala, je dost populární, známá od konce 17. století. Přidává k ráze Puriya kvintu, má tedy sedmitónovou stupnici (1, 2b, 3, 4#, 5, 6, 7), tím vzniká řada melodických možností, které v předchozí ráze nebyly, některé melodické obraty má totožné, ale v jiném kontextu. Předepsaná doba pro přednes – večer. Na rozdíl od rágy Puriya je spíš romantická.

Po úvodním álápu, tr. 5, se hraje pomalý gat v tintálu, vilambit tintal = pomalý tintal, tr.6. Základní kompozice začíná na 12. dobu.

Drut tintal, tr.7, rychlý gat, začíná na 9. dobu.

Základní kompozice převzaty od Dr. Jibendry Goswami.

laděno v cis

Rága Bhairavi

Jedna z nejznámějších rág, velmi často ukončuje koncert, původně ranní, ale vzhledem k oblíbenosti se hraje a zpívá dnes kdykoli. K základní frygické stupnici se přidávají další tóny. Jednodušší odlehčená forma thumrí, první tála má šest dob, tála dadra, tr. 8. Drut, tr. 9, obsahuje tradiční kompozici v tintálu, začíná na 3. dobu.

Končíme kombinovaným několikanásobným tíhajem, třikrát opakovanou frází, jejíž poslední tón připadne na první dobu tály.

laděno v cis




Raga Ahir Bhairav (Early Morning Raga)



Elena Kubičková - esraj
Tomáš Reindl - tabla


Ukázky ze záznamu koncertu s indickými mistry pořádaného FOK v kostele sv. Šimona a Judy 7.5.2009

 Raga Jog - alap  (5:28 min, 10.5 MB)
 Raga Jog - gat vilambit a drut tintal  (5:51 min, 11 MB)

CD si můžete za cenu 250 Kč objednat na mailové adrese ekubickova@centrum.cz
Uveďte prosím své jméno a adresu, CD Vám budou doručena na dobírku v co nejkratším možném termínu (běžně cca do 5 pracovních dnů)
(k ceně CD je nutno přičíst poštovné cca 70 Kč)

Dr. Jibendra Narayan Goswami - Elena Kubickova - Mani Shankar Tripathi




Ukázky z alba Indian ragas (2009)

 Raga Ahir Bhairav - alap  (3 min, 6 MB)
 Raga Ahir Bhairav - vilambit tintal  (3 min, 6 MB)
 Raga Ahir Bhairav - drut tintal  ( 4 min, 7.5 MB)
 Puriya Dhanashri - alap  ( 4 min, 7.5 MB)
 Tabla solo - tintal  ( 3 min, 6 MB)

CD si můžete za cenu 250 Kč objednat na mailové adrese ekubickova@centrum.cz
Uveďte prosím své jméno a adresu, CD Vám budou doručena na dobírku v co nejkratším možném termínu (běžně cca do 5 pracovních dnů)
(k ceně CD je nutno přičíst poštovné cca 70 Kč)

Indian RagasIndian Ragas




Ukázky z alba Indian ragas
kompozice Dr. J. N. Goswami a Dr. Balaji

 Raga Todi - vilambit tintal  ( ~4 min, 7 MB)
 Raga Todi - drut tintal  ( ~2 min, 4.5 MB)
 Raga Pilu - dadra  ( 3.5 min, 6.5 MB)
 Raga Bhimpalasi - jhaptal  ( ~2 min, 4.5 MB)

Indian RagasIndian Ragas


Recenze: Harmonie 12/2005
Harmonie 12/2005
HHHHH
Elena Kubičková - esraj, Tomáš Reindl - tabla. Nahráno a vydáno vlastním nákladem: 2005

Ačkoliv se indická hudba stala od šedesátých let minulého století poměrně významným inspiračním zdrojem hudby západní, při bližším pohledu zjistíme, že pro západní hudebníky často zůstala v lepším případě zdrojem integrálního obohacení vlastního, veskrze západního idiomu, v horším pak pouhou blyštivou exotickou tretkou, kterou ozvláštnili svůj extravagantní zvukový příbytek. Osobností, kterým indická hudba učarovala natolik, že se rozhodly proniknout hlouběji do rafinovaných systémů jejích klasických tradic, je pohříchu málo.
Patří mezi ně však i několik Čechů, mezi nimiž jednoznačně vyniká hráčka na severoindický smyčcový nástroj esraj (esradž) Elena Kubičková a tablista Tomáš Reindl. Oba byli vzděláni v západní hudební tradici: Elena Kubičková vystudovala klasické housle na Pražské konzervatoři, hře na esraj se věnuje už od roku 1990, Tomáš Reindl je absolventem konzervatoře plzeňské v oboru bicí, na tabla hraje od roku 1998. Oba interpreti studovali indickou klasickou hudbu pod vedením renomovaných mistrů v Evropě i v indickém Váranasí.

Severoindická tradice klasické hudby, k níž se oba hudebníci hlásí, poskytuje interpretovi v rámci pevně stanoveného modu (rága) a metra (tál) poměrně široký prostor k improvizaci. Každý výsledný tvar je tak originál. Jednotný afekt rágy (podpořený konstantním zvukem rezonančních strun esraje), plynulý vývoj skladeb od pomalého k rychlému tempu a často značná rozsáhlost konečného tvaru mohou posluchači sugerovat pocit jakéhosi spočinutí v ráze.
CD Indian Ragas dua Kubičková-Reindl nabízí taková spočinutí dvě, „ranní" rágu todi a „brzce odpolední" rágu bhimpalasi. Obě trvají kolem 25 minut, jsou tak dost dlouhé na to, aby si posluchače podmanily, ne však tak, aby začaly nudit. Jsou proloženy virtuózním, více než 15ti minutovým tablovým solem, závěr alba tvoří odlehčenější (a kratší) rága pilu v šestidobém metru. Hravost interpretů se kloubí s elegancí suverénního a přesvědčivě autentického přednesu.
Umění obou interpretů představuje v českém (v případě Eleny Kubičkové bez nadsázky i v evropském) prostředí ojedinělý zjev, který by si právem zasloužil více pozornosti hudební veřejnosti. Bylo by pak možné, aby tito výjimeční umělci nemuseli vydávat své jinak kvalitní nahrávky pouze v podobě takovéhoto nízkorozpočtového dema, ale aby je pod svá křídla přijalo některé vydavatelství.

J a n   C h m e l a r č í k