Rága rozbřesku s velmi svéráznou stupnicí S r G m M d N S (1 2b 3 4 4# 6b 7).
Po stručném sólovém alapu, představujícím základní melodické principy rágy, následují dvě rytmické věty s doprovodem a sóly indického tablisty Rahula Pophali.
Rytmickým cyklem je nejprve pomalý šestnáctidobý tintal, na něj bezprostředně navazují kompozice a improvizace v tintalu rychlém.
Raga Puriya
Významná hexatonická rága určená době západu slunce. Má stupnici S r G M D N S (1 2b 3 4# 6 7).
Po krátkém alapu je rága rozvržena do desetidobého jhaptalu, závěrečná část probíhá v rychlém tintalu.
Doprovod a sóla na tabla Tomáš Reindl.
Raga Bageshri
Romanticky laděná noční rága se stupnicí S R g m P D n S (1 2 3b 4 5 6 7b).
Pátý tón stupnice lze hrát jen sporadicky v některých melodických obratech. Alap je opět nedlouhý, rytmické věty jsou strukturovány v pomalém a rychlém tintalu.
Na tabla hraje Tomáš Reindl.
Raga Puriya Dhanashri: Elena Kubičková - esraj, Rahul Pophali - tabla, Praha 2018
Raga Shree: Elena Kubičková - esraj, Rahul Pophali - tabla
CD si můžete za cenu 250 Kč objednat na mailové adrese ekubickova@centrum.cz Uveďte prosím své jméno a adresu, CD Vám budou doručena na dobírku v co nejkratším možném termínu (běžně cca do 5 pracovních dnů)
(k ceně CD je nutno přičíst poštovné cca 70 Kč)
Je známá od 17. století a dosud často hraná, má se hrát brzy po západu slunce, svou zvláštní melodikou navozuje náladu po setmění, přechod ze světla do tmy.
Po sólovém álápu, tr. 1, následuje desetidobá tála džaptál, tr. 2, téma začíná na 4. dobu
Druhá rytmická věta, tr. 3, má rytmickou strukturu tintálu na šestnáct dob, téma začíná na 12. dobu
laděno v D
Tabla sólo
Kombinace tradičního sóla s nápady tablisty, tr. 4
Rága Puriya Kalyan
Na cd se ocitly dvě příbuzné rágy. Tato je kombinací rág Puriya a Kalyan. V průběhu tří set let se proměňovala, je dost populární, známá od konce 17. století. Přidává k ráze Puriya kvintu, má tedy sedmitónovou stupnici (1, 2b, 3, 4#, 5, 6, 7), tím vzniká řada melodických možností, které v předchozí ráze nebyly, některé melodické obraty má totožné, ale v jiném kontextu. Předepsaná doba pro přednes – večer. Na rozdíl od rágy Puriya je spíš romantická.
Po úvodním álápu, tr. 5, se hraje pomalý gat v tintálu, vilambit tintal = pomalý tintal, tr.6. Základní kompozice začíná na 12. dobu.
Drut tintal, tr.7, rychlý gat, začíná na 9. dobu.
Základní kompozice převzaty od Dr. Jibendry Goswami.
laděno v cis
Rága Bhairavi
Jedna z nejznámějších rág, velmi často ukončuje koncert, původně ranní, ale vzhledem k oblíbenosti se hraje a zpívá dnes kdykoli. K základní frygické stupnici se přidávají další tóny. Jednodušší odlehčená forma thumrí, první tála má šest dob, tála dadra, tr. 8. Drut, tr. 9, obsahuje tradiční kompozici v tintálu, začíná na 3. dobu.
Končíme kombinovaným několikanásobným tíhajem, třikrát opakovanou frází, jejíž poslední tón připadne na první dobu tály.
laděno v cis
Raga Ahir Bhairav (Early Morning Raga)
Elena Kubičková - esraj
Tomáš Reindl - tabla
Ukázky ze záznamu koncertu s indickými mistry pořádaného FOK v kostele sv. Šimona a Judy 7.5.2009
CD si můžete za cenu 250 Kč objednat na mailové adrese ekubickova@centrum.cz Uveďte prosím své jméno a adresu, CD Vám budou doručena na dobírku v co nejkratším možném termínu (běžně cca do 5 pracovních dnů)
(k ceně CD je nutno přičíst poštovné cca 70 Kč)
CD si můžete za cenu 250 Kč objednat na mailové adrese ekubickova@centrum.cz Uveďte prosím své jméno a adresu, CD Vám budou doručena na dobírku v co nejkratším možném termínu (běžně cca do 5 pracovních dnů)
(k ceně CD je nutno přičíst poštovné cca 70 Kč)
Ukázky z alba Indian ragas kompozice Dr. J. N. Goswami a Dr. Balaji
Elena Kubičková - esraj, Tomáš Reindl - tabla. Nahráno a vydáno vlastním nákladem: 2005
Ačkoliv se indická hudba stala od šedesátých let minulého století poměrně významným inspiračním zdrojem hudby západní, při bližším pohledu zjistíme, že pro západní hudebníky často zůstala v lepším případě zdrojem integrálního obohacení vlastního, veskrze západního idiomu, v horším pak pouhou blyštivou exotickou tretkou, kterou ozvláštnili svůj extravagantní zvukový příbytek. Osobností, kterým indická hudba učarovala natolik, že se rozhodly proniknout hlouběji do rafinovaných systémů jejích klasických tradic, je pohříchu málo.
Patří mezi ně však i několik Čechů, mezi nimiž jednoznačně vyniká hráčka na severoindický smyčcový nástroj esraj (esradž) Elena Kubičková a tablista Tomáš Reindl. Oba byli vzděláni v západní hudební tradici: Elena Kubičková vystudovala klasické housle na Pražské konzervatoři, hře na esraj se věnuje už od roku 1990, Tomáš Reindl je absolventem konzervatoře plzeňské v oboru bicí, na tabla hraje od roku 1998. Oba interpreti studovali indickou klasickou hudbu pod vedením renomovaných mistrů v Evropě i v indickém Váranasí.
Severoindická tradice klasické hudby, k níž se oba hudebníci hlásí, poskytuje interpretovi v rámci pevně stanoveného modu (rága) a metra (tál) poměrně široký prostor k improvizaci. Každý výsledný tvar je tak originál. Jednotný afekt rágy (podpořený konstantním zvukem rezonančních strun esraje), plynulý vývoj skladeb od pomalého k rychlému tempu a často značná rozsáhlost konečného tvaru mohou posluchači sugerovat pocit jakéhosi spočinutí v ráze.
CD Indian Ragas dua Kubičková-Reindl nabízí taková spočinutí dvě, „ranní" rágu todi a „brzce odpolední" rágu bhimpalasi. Obě trvají kolem 25 minut, jsou tak dost dlouhé na to, aby si posluchače podmanily, ne však tak, aby začaly nudit. Jsou proloženy virtuózním, více než 15ti minutovým tablovým solem, závěr alba tvoří odlehčenější (a kratší) rága pilu v šestidobém metru. Hravost interpretů se kloubí s elegancí suverénního a přesvědčivě autentického přednesu.
Umění obou interpretů představuje v českém (v případě Eleny Kubičkové bez nadsázky i v evropském) prostředí ojedinělý zjev, který by si právem zasloužil více pozornosti hudební veřejnosti. Bylo by pak možné, aby tito výjimeční umělci nemuseli vydávat své jinak kvalitní nahrávky pouze v podobě takovéhoto nízkorozpočtového dema, ale aby je pod svá křídla přijalo některé vydavatelství.