Elena Kubičková
Elena Kubičková

Elena KubičkováVystudovala klasické housle u prof. Pražské konzervatoře Gity Morenové, hrála v komorním smyčcovém orchestru. V severoindické klasické hudbě se vzdělávala pod vedením houslisty a muzikologa prof. Dr. Smarajita Chakravortyho, v Indii studovala ve Váránasí u Dr. V. Balaji, zpěváka a houslisty, profesora Benaras Hindu University, a u Dr. Jibendry Narayana Goswami (1. cena v celoindické soutěži ve hře na sitár, Sangeet Academy 1995). Na esrádž hraje od roku 1990. Spolu s dalšími hudebníky vydala několik alb, z nichž některá byla využita jako filmová hudba, např. k třídílnému filmu Igora Chauna "Cesta do Indie". Účinkovala na mnoha festivalech (např. Boskovice, Alternativa (divadlo Archa), Febiofest, Jeden svět, Hudební večery ve Španělské synagoze, Loď tajemství bratří Formanů apod., také v Polsku, na Slovensku a v roce 2004 (se skupinou Damaru) na mezinárodním hudebním festivalu v italské Ferraře. Spolupracuje s tablistou Tomášem Reindlem, s kanadským sitáristou Edwardem Powellem a s houslistou Lukášem Kutou. Spolu s indickými mistry (Dr. J. N. Goswami – sitár, Mani Shankar Tripathi – tabla) vystoupila mimo jiné na Mezinárodním operním festivalu Smetanova Litomyšl 2006, v rámci FOK v kostele sv. Šimona a Judy. Koncertuje s programem severoindických rág, přednáší o indické hudbě (HAMU, JAMU). Od roku 2002 se podílí na tanečně-hudebním projektu DAMARU, založeném na klasickém indickém tanci khatak, indických rágách a dalších hudebních a scénických prvcích. Album indických rág, které nahrála s Tomášem Reindlem, bylo oceněno časopisem Harmonie nejvyšším počtem bodů. Na stanici Vltava v Českém rozhlase připravuje pravidelné noční pořady s indickou klasickou hudbou.

Esrádž je tradiční indický smyčcový nástroj. Má devatenáct strun, z toho čtyři hlavní a dvě oktávy strun rezonančních, které se ladí do dané stupnice.

Indická klasická hudba je založena na sofistikovaném systému rág, (melodických vzorců) a tál, vzorců rytmických. Severoindická větev indické klasiky je artificiální žánr modální hudby, který má nepřetržitou tradici od středověku, je však stále živý a stále kultivován. Erudovaným interpretům umožňuje uplatnit vlastní invenci v řízených improvizacích.